Followers

Saturday, March 19, 2011

RABIATUL ADAWIYAH

Assalamualaikum buat sahabat-sahabat..:)
rase dah  lama tak bagi salam kat sini..menulis ape tah lagi.
nak buat macam mana, orang yang menulis, mesti dia dah tahu apa yang dia nak tulis.
orang yang nak menulis, dia mesti ada benda yang nak ditulis.
nampak sangat saya sudah lama tidak membaca dan menambah ilmu..:(

ape lah nak jadi dengan saya ni..
buku tak dibaca,
ilmu x ditambah,
nak kata ulangkaji untuk final exam pun tak juga..
nak kata sibuk dengan beribadah dan mendekatkan pada diri Allah?? 
hm..lagi lah tidak..

semalam saya tiba2 tersentak melihat buku2 yang ada di rak,
ada yang sudah disentuh, dan ada juga yang belum pernah langsung diselak helaian muka suratnya.
apelah nak jadi dengan saya ni..beli buku banyak2, guna duit mak ayah, tapi tak dimanfaatkan.

ni belum lagi tambah dengan buku yang kene dibaca..
apelah nak jadi dengan saya..

setelah semalam termenung lama melihat buku2 ni, saya terus mencapai buku "RABIATUL ADAWIYAH".
buku yang sudah lama diberi pinjam oleh adik saya 'Aishah Jauharah'.
(sory ye dek lama sangat pinjam, nanti ateh pulangkan).
sebelum ni da stat baca da pun, cuma tak dihabiskan..apelah nak jadi dengan saya ni.
semalam setelah selesai membacanya, terasa hina dan hiba mengenangkan diri yang sangaaaat jauh jika mahu dibandingkan dengan Rabiatul Adawiyah.

Bagaimanakah Rabiatul Adawiyah, seorang wanita, yang mempunyai 9 nafsu tidak langsung melihat kepada dunia walaupun sekelip??
Bagaimanakah Rabiatul Adawiyah, seorang wanita sebatang kara, yang tidak mempunyai apa2, tidak langsung terlintas dihatinya memerlukan rumah yang selesa, sedikit duit untuk makanannya, hatta ingin diberi percuma sekalipun, beliau menolak??
Bagaimanakah Rabiatul Adawiyah, seorang wanita yang cantik lagi solehah, tidak langsung terlintas dihatinya untuk berkahwin, walaupun yang meminangnya seorang raja dan seorang ulama'??

indah sungguh akhlak Rabiatul Adawiyah, seorang wali Allah.
namanya disebut2 oleh semua penduduk Basrah, sehinggakan guru2 yang dahulunya mengajar beliau,
belajar semula daripada Rabiatul Adawiyah.
Beliau hanya sentiasa memikirkan dan merindui Kekasihnya, hingga sanggup menolak apa2 sahaja perkara yang boleh menghalang beliau daripada berhenti sedetik mengingati Kekasihnya.
Mulia, tinggi dan hebat sungguh  seorang wanita ini. 
Tiada lagi  wanita lain yang sanggup menolak kemewahan dunia dan  suami yang 'alim dan mempunyai  pangkat melainkan Rabiatul Adawiyah.

Beliau juga amat2 mementingkan keredhaan Allah dalam setiap perkara yang beliau lakukan.
pernah satu ketika, beliau berlaku dialog antara beliau dengan Sufian al-Tsauri mengenai redha,
beliau berkata :

 " Bagaimana mungkin kita sebagai hamba megharapkan reda Allah selagi mana kita masih mengeluh dan tidak redha dengan ujian daripada Allah. Apa yang terjadi itu adalah kehendak Allah, apakah patut kita sebagai hambaNya berkeluh-kesah atas ketentuan qada' dan qadar Allah"

ada juga suatu ketika, Rabiatul Adawiyah sedang berjalan membawa air di tangan kanan, dan api di tangan kirinya. Jiran-jiran kehairanan dengan aksi janggal beliau itu, lalu bertanya, " Wahai Rabiah, kamu hendak kemana dengan kedua2 benda itu??"

Rabiah menjawap, " Saya ingin ke langit, akan saya bakarkan syurga dengan api ini dan padamkan neraka dengan air ini agar nanti keduanya tidak menjadi sebab untuk manusia takut kepada Allah"

Apa yang cuba disampaikan Rabiah ialah "  Beribadahlah, lakukan apa yang disuruh dan tinggalkan yang dilarang Allah. Suruhlah ke jalan yang ma'ruf dan cegahlah yang mungkar kerana Allah dan bukannya harapkan balasan syurga juga bukan kerana takutkan azab neraka"

Begitulah mulianya seorang wali Allah ini, tidak langsung terlintas di fikirannya hal-hal duniawi melainkan Kekasihnya, iaitu Allah s.w.t.
semoga kisah hidupnya menjadi teladan buat muslimah seluruh dunia..
mesti anda tertanya2, mengapakah Rabiatul Adawiyah, tidak mahu berkahwin walaupun dipinang oleh seorang ulama', dan mesti anda tertanya2 mengapakah beliau tidak mengikut sunnah Rasulullah yang terbesar itu. Bacalah bukunya, tentu terjawap segala persoalan.
Cuma yang ingin saya katakan, apa lagi yang diperlukan oleh seseorang, andai dirinya sudah memiliki lebih dari segala2nya, iaitu CINTA ALLAH.


WALLAHUA'LAM..





2 comments:

keTENANGan said...

siapalah diriku dengan Rabiatul Adawiyah .. bagaikan langit dengan bumi ..
Namun ku harap Allah masih mendengar rintihan ku yang penuh dosa
~SaiyidSufi~

nurfaezza said...

ye...amin~
memang x akan sampai tahap ibadah seperti beliau..
malah, akhlak pun x seindah beliau jugak..
hanya megharap keredhaan Allah dalam setiap amalam..:)
syukran syeikh!!=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...