Followers

Thursday, September 3, 2009

Aku dilahirkan buta...

tanggal 1 september, hari Sabtu, seorang lagi khalifah telah dilahirkan ke dunia. dia dilahirkan secara normal oleh ibunya..

ibu n ayah berasa sgt gembira dengan kelahirannya di dunia..seperti biasa bayi tersebut telah diazankan oleh ayahnya..begitulah kewajipan seorang bapa apabila memperolehi cahaya mata yang baru dilahirkan..

bayi itu dijaga dan ditatang seperti minyak yang penuh oleh ibu bapa mereka..menjadi kebiasaan kepada semua bayi yang baru dilahirkan, mata mereka belum lagi dapat terbuka sepenuhnya..

tetapi..

bayi ini luar biasa..walaupun sudah mencecah 3 bulan, matanya belum lagi dpt terbuka..
dia seolah2 cacat..ini membuatkan ibunya terlalu risau dengan keadaan anaknya..berhari2 ibunya melihat wajah bayinya itu dan menunggu mate anknya terbuka..tetapi masih lagi belum terbuka..

sungguh risau ibu hingga mengajak ayah pergi membawa bayi itu ke hospital.. ibu bertanya kepada doktor.

ibu: dr, nape mate ank sy x bukak2 sampai skg?? dah masuk 3 bulan da??
ank sy bole mlihat kan??
dr :jap, sy cek..

Dr pun membuka kelopak bayi tersebut. sungguh terkejut dr apabila melihat ank mate bayi tersebut bergolek2 seperti ingin melihat sekelilingnya.

dr : ade2!! ank awk bole mlihat..tgk 2 ank mate dia!!

algkah terkejutnya ibu n ayah melihat ank mate anknya bergolek2..

ibu : syukur Alhamdulillah!!

dr mengatakan bahawa bayi tersebut bole mlihat tetapi masih belum lagi terbuka disebabkan bayi itu tidak mempunyai kelopak mate..ia akan terbuka, tetapi lambat sedikit..dr mencadangkan kepada ibu n ayah itu untuk membedah mate bayi tersebut..tetapi ayah tidak setuju..

ayah: syukurlah ank kite bole melihat..syukur Allah dah beri mate..ini sume dah ketentuannya.
x payahla nk ubah2..insyaAllah, kejap lagi bole la melihat..

ibu pun bersetuju dengan keputusan ayah..dr hanya mencadangkan, tetapi kate dr, sebelum ini ade juge kjadian ini berlaku, n mate bayi tersebut dibedah, tetapi apabila bayi itu telah dewasa, matenye kembali seperti asal..itulah kebesaran Allah y Maha Bijaksana..

hari demi hari. saat demi saat,detik demi detik, akhirnya mate bayi tersebut terbuka sedikit..
bayi itu bole melihat...sungguh gembira ibu n ayah..

bayi itu membesar seperi sedia kala..menjadi manusia seperti biasa. sempurna anggota badannya.. hanye saiz mate y membezakan antr dia dgn manusia y lain..setiap kali berjumpa dengan orang ramai, mereka akan berkata." adik ngantukke??".. pada mulenye dia berasa sungguh sedih apabila ade yang bertanye begitu..yelah, bukan seorang tetapi kebanyakan org y dijumpainya, sume bertanyekan bgtu...lama-kelamaan, soalan2 itu menjadi kebiasaan pd dirinya.

kini.. dia masih bole lagi melihat seperti org lain..dia bersyukur kepada Allah y telah memberikannya penglihatan yang baik sehingga sekarang..matenye langsung tidak rabun..
Alhamdulillah..

tetapi ade juga keadaan2 yang dia tidak gemar. contonya apabila hendak mengambil gambar pasport atau formal..dia pasti akan dtegur supaya dibesarkan matenye sedikit.. kalau nak diikutkan hatinya y terrrrrlalu SENSITIF, sudah lama dia menangis di situ juge..tapi, nk buat mcm mane.. sudah ketentuannya..

itulah keistimewaannya..kalau dulu,hampir semua orang di sekolah rendah@menengah mengenalinya,dia tidak kesa, asalkan sume orang kenal dgnnya..

begitulah kejadiaaNya y Maha Esa.Dia menjadikan sesuatu dengan ada keistimewaan dan kelemahan..sesungguhnya Dia menciptakan manusia sebaik2 kejadian dan hendaklah hamba2nya bersyukur dengan setiap y ditimpakan keatasnya..

6 comments:

Hasbi said...

Setiap perkara ada hikmahnya.. Mantop kak.. Ada blog tak bagitau..

nurfaezza said...

kakak??sape kakak?..x bole pgl lg laa

Salhatul Asma Ruslan said...

Salam Yok~~~~oooh ada blog tak gitau yeeeeee

nurfaezza said...

alaa..malula nk gtau..x pro sgt,,,huhuhu

.:. NaiMy .:. said...

sadis kisah nie..

nurfaezza said...

bang ko je!!
akhrnye komen gak ea..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...