Followers

Friday, September 11, 2009

Sudahkah aku menjauhinya??


Hati ini selalu bebicara, meluahkan hasrat yang terpendam..dan kita seringkali terdengar "ikutlah kata hati,kata hati selalu btul". tapi kadangkala kata hati hanya nafsu jahat semata2.. kita seringkali menyebut dan membaca ayat-ayat suciNya " jangan mendekati zina".. TAPI sejauh mana kita melaksanakannya?? luahan ini, aku sering bertanyakan kepada diriku sendiri kerana diri inilah yang selalu terleka, lalai dan alpa..sentiasa berpesan kepada sahabat2, tetapi kadangkala diri ini juga yang melakukannya..ya Allah, brikanlah aku kekuatan Ya Allah!!



MENGAPA PERLU ADA BATASAN CINTA??kerana Allah terlalu amat menyayangi hanba-hambanya. ya, memang benar cinta itu satu fitrah setiap insan. tapi keinginan yang tiada batasannya akan membawa kepada kehancuran semata2..itulah akibatnya selalu membelakangi Allah..usahlah tertipu dengan pesona dn keasyikkan cinta yang penuh dengan penipuan.. usahlah terpedaya dengan cinta yang dipenuhi dengan pelbagai sumpah dan taat setia..



benar..CINTA ITU BUTA!!.. membutakan mata hati dan mata kepala sehinggakan kita menjadi hamba pdanya..lupalah diri padaNya, lalailah diri dari menunaikan kewajipan kepadaNya..



Dari Abu Hurairah r.a, nabi s.a.w bersabda mengenai zina telah ditetapkan. tidak mustahil dia pernah melakukannya. DUA MATA, zinanya memandang. DUATELINGA, zinanya mendengar. LIDAH, zinanya berkata. TANGAN, zinanya memegang. KAKI, zinanya melangkah. HATI, zinanya ingin dan rindu, sedangkan kemaluan hanya mengikuti dan tidak mengikuti..

(Hadith Sahih Muslim)



''MALU itu sebahagian daripada iman, MALU melakukan maksiat adalah terpuji, MALU berbuat kebajikan adalah keji, MALU di kala ramai tetapi ligat bila bersendirian tanda lemahnya iman, MALU itu sunnah para anbiya', MALU itu pakaian mukmin sejati"

-Ali Al-thantawi-


2 comments:

munirah.zulkifli said...

memang cinta itu buta..
kerana kita yang tak tahu menilainya..
yang pada asalnya suci sejernih embun pagi
neway..mslh hati adlh berat..taqarrub ilallah y ptg..
sllnya teori sng nk kasi.tp scra praktikal mmg amt2 tercabar..

nurfaezza said...

tau x pe aniq..klu ateh ade buat hal, aniq tegur2 la yek..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...